La màgia de la cúrcuma

arrel i pols de cúrcuma

arrel i pols de cúrcuma

La cúrcuma és l’antiinflamatori natural més potent identificat fins a data d’avui. Actualment, hi ha un gran nombre de suplements o aliments nutricènics (amb propietats medicinals) elaborats a base de curcumina, (la molècula responsable d’aquests efectes antiinflamatoris). Això l’ha convertit en  l’aliment estrella de les dietes anti-càncer, que va popularitzar el best-seller de David Servan-Schreiber.

És també  una de les espècies més utilitzades per les cuines orientals (la cúrcuma constitueix el 20% del curry, i és l’espècie que atorga a aquest el seu característic color groc). La medicina ayurvèdica, que actualment encara utilitza ingredients mil·lenaris, també elabora remeis i medicines a base de cúrcuma. Per a molts científics, això podria ser l’explicació dels baixíssims índexs de càncer entre la població de l’India  malgrat ser una de les poblacions amb més exposició a substàncies i ambients tòxics, contaminació i pol·lució ambiental.

Si bé fins ara l’hem trobat comercialitzat en pols,actualment el trobem també fresc, i sense processar ni triturar,  és a dir, trobem l’arrel sencera. Una oportunitat per descobrir el sabor un pel cítric i un punt picant que es perd en el moment d’assecar i triturar l’arrel per a convertir-la en pols.

Per aprofitar millor les virtuts terapèutiques de la cúrcuma i gaudir del seu sabor, només cal tenir en compte uns quants consells:

-Abans que res, cal saber que té una capacitat increïble per tenyir i tacar la pell, els estris de cuina, els draps de cuina i fins i tot la roba en cas de no dur davantal.

-Està comprovat que perquè l’organisme l’assimili i aprofiti al màxim els seus efectes antiinflamatoris, cal que la barregem amb pebre negre en una proporció de 3:1 fins a 5:1 (sempre més de cúrcuma). La millor manera és fer una barreja directament amb oli d’oliva i cúrcuma  i afegir-la als plats sense cuinar-la.

– Per menjar-la en cru, només cal pelar l’arrel.

– En cas d’utilitzar-la en pols i seca, convé escalfar-la prèviament amb les altres espècies amb que les barregem, perquè impregni  be de sabor l’oli on es couran la resta de’aliments del plat que preparem (sobretot cal vigilar que l’oli no arribi a fumejar )

Altres usos culinaris per preparar-la, quan enlloc d’afegir-la  directament sobre una amanida o una plat de pasta volem fer elaboracions més complexes, poden ser:

Una vinagreta de cúrcuma

– 3 cullerades de suc de llimona

-5 g de cúrcuma fresca ratllada

-5 cullerades d’oli d’oliva

– 1 cullerada de tamari

– 1/2 cullerada de cafè d’oli de sèsam

– sal, pebre

La clàssica picada catalana, però ara amb cúrcuma

-5 o 6 ametlles o avellanes torrades

-3g de cúrcuma fresca

– 1 branca de julivert

– 1 torrada de pa o un carquinyoli

– 1 dent d’all

-sal, pebre…

-oli d’oliva només si volem fer servir la picada en un plat sense salsa o suc, aleshores hi posarem la quantitat d’oli justa per mullar la picada sense que aquesta perdi la consistència de crosta

Arrebossat per a tofu, peix,carn blanca…

– farina de cigró

– 1 cullerada de cúrcuma en pols

-un polsim de pebre negre molt

– 1/2 cullarada de gingebre sec

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s